הזמנת כרטיסים (open in new tab)

אירוע

יום גיבוש בנושא מדעי המוח

חגיגה של מדע

איך אפשר לחבר שמן ומים? מתי נוכל לטוס לחופשה על הירח? ומי שומר עלינו מפני פצצות גרעיניות? הצטרפו לחגיגה של מדע לכל המשפחה – לערב אחד בלבד וללא תשלום!

צילומים: מכון ויצמן למדע

שיעורי התמותה האסטרונומיים ויכולת ההדבקה הגבוהה שלה המעניקו לדֶבֶר את הפוטנציאל להתפתח למגפה שתשמיד אוכלוסיות שלמות. אף שהתיעוד ההיסטורי ששרד מתקופת המגפה היוסטיאנית מצומצם למדי, חלק מהאומדנים מעריכים שהיא קטלה כמחצית מאוכלוסיית הקיסרות.
ההיסטוריון יוחנן מאֶפֶסוּס, שתיעד בכתביו את המגפה בקונסטנטינופול, בירת הקיסרות הרומית המזרחית (הקיסרות הביזנטית) שמנתה לפני המגפה כחצי מיליון תושבים, העריך כי כ-300 אלף מתושבי העיר מתו במהלך ההתפרצות. המלומד פרוקופיוס מקיסריה כתב שהמגפה נמשכה ארבעה חודשים, כשבשלושה מתוכם מספר המתים היה עצום. הוא מציין כי מספר הקורבנות בנפש עלה בהדרגה עד ל-10-5 אלף אנשים ביממה.
למרות העדויות הדרמטיות, חוקרים במהימנות של האומדנים הללו, שכן לא היה בימים ההם מערך מסודר לתיעוד התמותה בקיסרות. כמו כן לא ברור מה הייתה דרך ההעברה של המגפה – האם מדובר היה בדֶבֶר בלוטות שמועבר רק באמצעות פרעושים, או שמא דֶבֶר ריאתי שמועבר גם בנשימה.

לכל המשפחה קולינריה ומדע חלל
פעילויות רלוונטיות

יום גיבוש בנושא מדעי המוח

בפעילות "קוסמטיקה" התלמידים לומדים באופן חוויתי ומעשי על סוגי תערובות וחומרים פעילי שטח, מבינים את העקרונות המדעיים העומדים מאחורי חיבור בין שמן ומים להכנת תחליב ומכינים בעצמם קרם ידיים ריחני ונעים למגע.