הזמנת כרטיסים (open in new tab)

מיקרוסקופ

מקור השם "מיקרוסקופ" הוא חיבור של שתי מילים ביוונית: מיקרו (micro) – קטן, וסקופ (Scope) – להסתכל על, ומשמעותו "להתבונן על דברים קטנים".

מיקרוסקופ האור הוא אחד מכלי המחקר המודרניים הוותיקים ביותר המשמשים את הביולוגים, וראשיתו כבר במאה ה-17, בימי אנטוני ון-לוונהוק ורוברט הוק. בזכות המיקרוסקופ אנו מבינים כיום ממה מורכבים התאים בגופנו ואיך הם פועלים, ויודעים לזהות גם יצורים שאינם נראים לעין בלתי מזוינת, כמו החיידקים.

אנטוני ון-לוונהוק (Van Leeuwenhoek) נולד בהולנד בשנת 1632, והיה שולייה למנהל כספים ולאחר מכן סוחר בדים. רק בגיל 40 החל לגלות עניין בתחום שבזכותו קידם את הידע המדעי ואת האנושות כולה, ושהקנה לו פרסום ותהילה – שכלול המיקרוסקופ. כסוחר בדים גילה התעניינות בעדשות ובזכוכית המגדלת, שבהן השתמש לבחינת איכות האריגים. עד מהרה התברר שיש לו כישרון אדיר בתחום; במהלך חייו הוא יצר וליטש כ-500 עדשות ובנה כ-200 מיקרוסקופים. בניגוד לתפיסה הרווחת, ון-לוונהוק לא היה זה שיצר את המיקרוסקופ הראשון, אך הוא העצים מאוד את יכולת ההגדלה של המיקרוסקופ, והיה הראשון שהצליח להגיע להגדלה של פי 200 ויותר. ון-לוונהוק אומנם לא זכה מעולם לחינוך מדעי. לא היה לו תואר אקדמי והוא דיבר וכתב רק בשפת אימו, הולנדית. הוא גם לא פרסם אף מאמר מדעי רשמי או ספר – אך היה האדם הראשון שראה חיידקים, תאי זרע, תאי דם, תאי שריר, בועיות בתאים ויצורים חד-תאיים במי גשם ובמקווי מים. הוא בחן תחת המיקרוסקופ כמעט כל מה שהצליח לשים עליו את ידו – תולעים, אצות, אמבות, טבעות בגזעי עצים, רובדי אבן שן (פלאק) ועוד כהנה וכהנה. הוא היה גם אֶנטומולוג (חוקר חרקים) חלוץ ופיתח שיטות חדשניות לנתח חרקים. בין השאר הראה שחרקים בוקעים מביצים, ופענח את מחזור החיים שלהם. תגליותיו הפכו אותו בעיני רבים לאבי המיקרוביולוגיה.

יש סוגים רבים של מיקרוסקופים, והנפוץ שבהם הוא מיקרוסקופ האור. עֶקרון הפעולה של מיקרוסקופ האור הוא פשוט מאוד, ודומה לעקרון הפעולה של זכוכית המגדלת. הוא בנוי משתי עדשות לפחות, המגדילות את העצם הנצפה על ידי שבירת קרני האור העוברות דרכן. המידע שמתקבל מקרני האור שנקלטות בעדשות המיקרוסקופ מגיע בעיקר ממישור יחיד, המכונה מישור המיקוד (פוקוס). כתוצאה מכך התמונה שמתקבלת היא שטוחה ודו-ממדית.

מיקרוסקופ האור מוגבל להגדלה של בערך עד פי 1000, וזאת בגלל אורך הגל הארוך יחסית של קרני האור הנראה. בן משפחתו, המיקרוסקופ האלקטרוני, יכול להגדיל פי מיליון ויותר.